10 recomandări de filme clasice cu evadări din închisoare

Au vazut aceasta pagina: 338

Hits: 7

 

  • 10. Rescue Dawn – Evadare în zori (2006), in regia lui Werner Herzog , cu Christian Bale si Steve Zahn in rolurile principale, este un film care, oricat de pretentios ar suna, relateaza mai mult decat o simpla evadare. Avionul lui Dieter Dengler este lovit, se prabuste in jungla Laos-ului, pilotul americano-german este capturat de taranii localnici, torturat iar pe urma trimit intr-o puscarie improvizata ad-hoc, unde intalneste alti 5 prizonieri cu usoare dizabilitati mentale. Filmul lui Herzog este in primul rand reconstituirea unei lupte sustinute pentru supravietuire…

  • 9. Escape from Alcatraz – Evadare din Alcatraz (1979), in regia lui Don Siegel, cu Clint Eastwood in rolul principal, este, spre deosebire de pelicula mult mai complexa emotional a lui Herzog, un film exclusiv centrat pe evadarea lui Fank Morris. Istoriceste vorbind, desi se stie ca acesta a evadat cu succes din mult temuta inchisoare din care se presupunea ca este imposibil sa scapi, nu este stie insa daca a reusit sa inoate pana la tarm, sau a “sucombat” pe parcurs. In orice caz, filmul lui Siegel este “entertainment” pur, personajul lui Eastwood este prototipul individului pe care nimeni si nimic nu-l doboara, iar intreaga evadare, de la planificare meticuloasa pana la punerea in practica, te tine intr-un suspans continuu…

  • 8. A Man Escaped – Un condamnat la moarte a evadat (1956), in regia lui Robert Bresson, spune povestea lui Andre Devigny, membru al Rezistentei Franceze, capturat de catre nazisti si trimis intr-un lagar de concentrare, unde mintea rece si calculata a acestuia lucreaza intens la un plan ultra-detaliat de evadare. Schepsis-ul filmului il reprezinta intorsatura de situatie care-i da lui Devigny planurile peste cap. In chiar ziua evadarii, acesta este condamnat la moarte si, ca sa fie toate aproape imposibil de perverse, i se da un coleg de celula nou. Exact ca in cazul filmului lui Siegel, avem aici de-a face cu un tip foarte dur, foarte echilibrat si aparent imposibil de daramat psihic…

  • 7. Le Trou – Tunelul (1960), in regia lui Jacques Becker, este un film “intunecat”, claustrofobic si extrem de greu de ingurgitat. Ca in mai toate filmele de acest gen, este fascinant sa observi comportamentul indivizilor in situatii-limita care le solicita absolut toate resursele psihice pentru a-si mentine echilibrul si stapanirea de sine. Patru colegi de celula, un singur plan de evadare si, surpriza, un nou coleg de celula in cel mai inoportun dintre momente…

  • 6. Grand Illusion – Iluzia Cea Mare (1937), in regia lui Jean Renoir, cu Jean Gabin in rolul principal, desi un film despre evadare, este in primul rand o analiza fina a raporturilor ambigui care se pot stabili intre prizonieri si “gardieni”. Suntem in Primul Razboi Mondial. Capitanul De Boeldieu si locotenentul Marechal sunt capturati de catre capitanul von Rauffenstein, care dezvolta un oarecare sentiment de prietenie fata de Boeldieu. Desi cei doi prizonieri sunt tratati uman si “exclusivist”, gandul tot la evadare le sta. Putin mai tarziu, Rauffenstein este ranit si, incapabil de a mai lupta pe front, devine seful unei inchisori in care ii transfera pe cei doi francezi. Toate bune si frumoase, dar prizonierii tot cu planuri marete in teste. Problema nu este a probabilei imposibilitati de a evada, ci a situatiei delicate in care se trezeste Boeldieu, important pentru camarazii sai, si la fel de important pentru Rauffenstein…

  • 5. Papillon (1973), in regia lui Franklin J. Schaffner, cu Steve McQueen si Dustin Hoffman in rolulrile principale, este un clasic la genului. Henri Charriere, numit si Papillon, este acuzat pe nedrept de crima, condamnat la puscarie pe viata si trimit intr-o colonie penitenciara din Guiana Franceza. Aceasta fiind intriga, filmul lui Shaffner nu vrea sa ne arate o ingenioasa evadare, ci un personaj atat de constant in dorinta sa de libertate incat devine aproape inuman. Desi e recapturat de fiecare data si trimis la “izolare”, Papillon nu renunta si incearca din nou, si din nou si din nou…

  • 4. Stalag 17 (1953), in regia lui Billy Wilder, cu William Holden in rolul principal, propune o perspectiva burlesca asupra razboiului si a “existentei” limitrofe din inchisorile celui de-al Doilea Razboi Mondial. Stalag 17 este un penitenciar pentru membrii fortelor aeriene americane. Mai mult decat atat, din Stalag 17 nu se evadeaza fiindca garzile parca vad viitorul. Fiecare tentativa de evadare este anulata din fasa. Se suspecteaza existenta unui spion. Cand locotenentul Dunbar este adus in inchisoare, acuzat de “explodarea” unui depozit de armament german, prizonierii vechi, usor blazati si in continuu uimiti de talentele oraculare ale garzilor, isi dau seama ca acest personaj eroic nu trebuie lasat pe mane celor de la SS. Astfel ca se planuieste o evadare de proportii uriase…

  • 3. Cool Hand Luke – Luke, mână rece (1967), in regia lui Stuart Rosenberg, cu Paul Newman in rolul principal, este un film in care evadarea, sau evadarile, sunt incidentale. Ceea ce conteaza aici este inabilitatea lui Luke de a se conforma legitatilor impuse de penitenciarul sudist-rural. Admirat, adulat chiar, de colegii de suferinta, Luke evadeaza, este recapturat, retrimis in acelasi penitenciar, evadeaza din nou, este recapturat din nou, trimis din nou in acelasi penitenciar etc. Personajul lui Newman a devenit iconic prin decizia viscerala a acestui de a scuipa “in ochi” conformismul. Din pacate societatea osificata nu permite existenta unor astfel de specimene originale. In cele din urma Luke moare intr-o ultima tentativa de a-si apara dreptul la libertate si la “originalitatea existentiala”…

  • 2. The Great Escape – Marea evadare (1963), in regia lui John Sturges, cu Steve McQueen, Richard Attemborough si James Coburn, este cel mai epic film cu si despre o evadare din istoria cinematografiei mondiale. Bazat pe povestea reala a celei mai ample tentative de acest gen din timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, filmul lui Sturges poate fi numit fara prea multe rezerve de-a dreptul homeric. The Great Escape este impartit in doua “capitole” mari si late: mai intai este evadarea din penitenciar, si pe urma eforturile disperate ale Gestapo-ului de a recaptura cei peste 70 de evadati. Filmul isi propune o viziune “larger than life” a unei realitati care mai mult ca sigur a fost mai crunta decat reprezentarea stilizata a lui Surges…

  • 1. The Shawshank Redemption – Închisoarea Îngerilor (1994), in regia lui Frank Darabont, cu Tim Robins si Morgan Freeman in rolurile principale, este cel mai bun film de acest gen din mai multe motive. In primul rand fiindca transcende genul intre limitele caruia a fost conceput. Daca Escape from Alcatraz poate fi considerat un film cu si despre evadare pur si dur, atunci The Shawshank Redemption este un Escape from Alcatraz plusat cu o stratificare semantica mai complexa si cu o structura de adancime care-i confera o valoare in plus. Filmul lui DaraBont “vorbeste” despre speranta, prietenie si tenacitate. Evadarea propriu-zisa este doar scheletul narativ peste care se aplica moticulos si “corect” semnificatii existentiale. Structural, pelicula lui Darapont este perfect echilibrata, suspansul este sustinut si dozat cu maxima eficienta, iar jocul actorilor este magistral. Suna pompos insa e adevarat…

 

Categories

Lasă un comentariu